بیمه اتکایی

بیمه نامه اتکایی

شرکت سهامی بیمه ایران در بخش اتکایی با بیمه گران معتبر بین المللی همچون سندیکایهای لویدز، شرکت مونیخ ری، اسکور، زوریخ اینشورنس، آکسا، مفری، آلیانز، پاریس ری، اینفراشور، هانور ری، کرین ری، مالزین ری، صندوقفیر  جی آی سی، آی جی آی، تراست و … همکاری می نماید
بیمه اتکایی نوعی بیمه است. در این نوع بیمه، شرکت بیمه که خود بیمه‌گر بیمه‌نامه‌های مختلفی می‌باشد، ‌خود را در مقابل خسارات احتمالی که بیمه‌‌نامه‌ها دچار آن می‌شوند،‌ نزد شرکت بیمه دیگری بیمه می‌نماید. اساساً قراردادهای اتکایی با قراردادهای سایررشته‌های بیمه  متفاوت است .

اهداف بیمه نامه

بیمه اتکایی نوعی بیمه است. در این نوع بیمه، شرکت بیمه که خود بیمه‌گر بیمه‌نامه‌های مختلفی می‌باشد، ‌خود را در مقابل خسارات احتمالی که بیمه‌‌نامه‌ها دچار آن می‌شوند،‌ نزد شرکت بیمه دیگری بیمه می‌نماید. اساساً قراردادهای اتکایی با قراردادهای سایر رشته‌های بیمه به علت وجود دو خاصه زیر متفاوت است:

قرارداد بیمه معمولاً بین بیمه‌گر و یکی از آحاد جامعه که می‌تواند یک فرد یا یک واحد تجاری یا صنعتی و یا یک موسسه خیریه و یا یک واحد دولتی باشد،‌ منعقد می‌گردد. یک قرارداد بیمه اتکایی بین دو بیمه‌گر که یکی از آنها به‌عنوان “بیمه‌گر اتکایی” و دیگری بعنوان “بیمه‌گر اولیه” یا “صادرکننده بیمه” و یا “بیمه‌گر واگذارنده” نامیده می‌شود منعقد می‌گردد. بیمه‌گر اتکایی هم ممکن است بیمه های اتکایی را که پذیرفته است مجدداً بصورت اتکایی بیمه نماید که این قرارداد را “واگذاری مجدد” و به تبع آن شرکت بیمه اتکایی مقدم را “واگذارنده” و شرکت اتکایی که واگذارنده را پذیرفته است، “بیمه‌گر اتکایی مجدد” می‌نامند.

موضوع یک بیمه می‌تواند مال، شخص و یا سود حاصله‌ای باشد که در معرض خطر نابودی یا خسارت قرار دارد و یا اینکه نوعی از انواع مسئولیت‌هایی باشد که بر اثر فعالیت‌های خود وی، کارگزاران و یا کارکنان او بوجود آید. در این حالت، بیمه‌گر مستقیماً حوادثی را که ممکن است منجر به زیان‌های اقتصادی مانند از بین رفتن اموال بر اثر آتش‌سوزی یا خطرات تبعی دیگر، و همچنین اتفاقاتی که مسئولیت‌هایی قانونی را بدلیل وارد آمدن صدمات جسمی و یا خسارات به اموال اشخاص ثالث را بدنبال داشته باشد، بیمه می‌نماید. در حالیکه یک بیمه‌گر اتکایی صرفاً بصورت غیرمستقیم و به لحاظ تعهدی که در جبران خسارت وارد به واگذارنده دارد، به اینگونه خسارات اولیه مرتبط و ذی‌علاقه است.

شرکت سهامی بیمه ایران در بخش اتکایی با بیمه گران معتبر بین المللی همچون سندیکایهای لویدز، شرکت مونیخ ری، اسکور، زوریخ اینشورنس، آکسا، مفری، آلیانز، پاریس ری، اینفراشور، هانور ری، کرین ری، مالزین ری، صندوق فیر، جی آی سی، آی جی آی، تراست و … همکاری می نماید.

نمونه بیمه نامه های بزرگ

برخی بیمه های بزرگی که توسط شرکت سهامی بیمه ایران صادر و عملیات اتکایی آن از طریق بازارهای معتبر بین المللی صورت پذیرفته است:

بیمه های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر)

بیمه های شرکت هواپیمایی ساها

بیمه های شرکت هواپیمایی کاسپین

بیمه های شرکت هواپیمایی آریا

بیمه های شرکت هواپیمایی یاس

بیمه های شرکت هواپیمایی کیش

بیمه های شرکت هواپیمایی فارس قشم

بیمه های شرکت هواپیمایی هسا

بیمه های شرکت هواپیمایی ارم

بیمه های شرکت هواپیمایی زاگرس

بیمه های شرکت هواپیمایی سپاه

بیمه  فاز ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی

بیمه  فاز ۱۲ پارس جنوبی

بیمه  فازهای ۱۶ و ۱۵ پارس جنوبی

بیمه جامع اموال شرکت پتروشیمی رجال

بیمه  جامع اموال شرکت پتروشیمی فرسا شیمی

بیمه  تمام خطر اموال شرکت پتروشیمی

بیمه  آتش سوزی شرکت نفت بهران

بیمه  تمام خطر اموال تأسیسات نیروگاهی شرکت مپنا

بیمه  سرح توسعه پالایشگاه اصفهان

بیمه های انرژی بزرگ که شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان لیدر کنسرسیوم نسبت به صدور بیمه  و انجام عملیات اتکایی آن اقدام نموده است:

بیمه جامع اموال شرکت ملی صنایع پتروشیمی (بیمه ایران راهبر پوشش اتکایی نیز می باشد)

بیمه طرح های در دست احداث شرکت ملی صنایع پتروشیمی

بیمه  تأسیسات پالایشگاه های شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی

بیمه باربری محمولات نفتی شرکت ملی نفت ایران ( بیمه ایران راهبر پوشش اتکایی نیز می باشد)

بیمه  تأسیسات شرکت نفت مناطق مرکزی

بیمه  تأسیسات شرکت نفت فلات قاره